Blogger jeg følger

mandag 1. november 2010

Kjøttkaker med kålstuing

Dette er heller ikke singelmat, men egner seg godt til nedfrysing, og så smaker det jo så godt!

Du trenger til kjøttkakene:

400 gram kjøttdeig
Løk
Salt og pepper
Litt reven muskat
1 egg
Litt brødrasp
Melk
Potetmel

Rør kjøttdeigen seig med salt. Ha opp i løken, nå har jeg begynt å bruke et tips som jeg så på "Rachael Ray" på tv, i stedet for å hakke løken, river jeg den oppi, passer ypperlig for de som ikke liker løkbitene i kjøttkakene, men man får den gode smaken.
Tilsett egget, og spe med brødrasp, potetmel og melk til du får ønsket konsistens - jeg tar det alltid på "gefühlen"... Krydre til slutt med pepper og muskat, lag en liten prøvekake, og smak om det er passe.
Lag kjøttkakene med en våt skje, og våt hånd, stekes til de har fått stekeskorpe på alle sider, og legges til side på et fat/en tallerken.
Sett på en kjele med vann og buljongterning i, jevn ut stekesmøret med mel, og hell det oppi kjelen med buljongen i. La sausen koke inn litt, er den ikke i ønsket tykkelse, kan man jevne med Maizennajevner, eller maizennamel, rørt ut i litt vann.
Ha kjøttkakene i sausen, og la de koke til de er gjennomkokt.

Du trenger til kålstuingen:

1 kål
Melk
Smør
Mel
Salt og pepper
Muskat

Skjær kålen i passe munnfuller, kok i lettsalta vann. Samtidig som kålen koker, lager man en hvit saus som man krydrer etter smak, hell vannet av kålen, og la det renne godt av, ha oppi den hvite sausen, og man har en deilig kålstuing.

Serveres med gode poteter, kålstuing, gulrøtter og tyttebærsyltetøy.

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar