Blogger jeg følger

lørdag 6. november 2010

Fisk

Jeg innser at det ikke er mange fiskerettene jeg har på repertoaret, mye av grunnen til det, er at jeg er vokst opp i innlandet, og fersk fisk ikke akkurat sto så ofte på menyen, og det andre er at prisen på fisk desverre er litt for dyrt for min lommebok det meste av tiden.

Ironisk nok er jeg veldig glad i fisk, i alle fall det aller meste av fisk. Og nå som jeg har blitt vestlending, er tilgangen på fersk fisk mye bedre, men nå er det egentlig fantasien som stopper litt... Men her kommer en veldig enkel rett, som smaker utrolig godt.

Du trenger til én person:

1 stykke alu.folie
ca 150 gram laks, skinn og benfri
ca 6 cm purre (bare det hvite)
4 knaskerøtter
Litt rød paprika
6-8 aspargesbønner
Sitronpepper
Salt
Smør
Rømme eller creme fraiche
Litt olje

Start med å legge laksen på et fat/ en asjett, og salte den godt.

Skyll og hakk opp grønnsakene, knaskerøttene i 4 på langs, purren i ringer, papriaken i staver og aspargesbønnene deles i to på skrå.

Brett alu.folien i to, og hell på litt olje i bunnen. Skyll saltet av fisken, krydre med sitronpepper på begge sider, legges med fettsiden ned. Fordel grønnsakene over, har på en god ss med godt smør, og et par ss med rømme eller creme fraiche.

Bakes i ovnen i ca ti minutter på 150 grader.

Serveres med stekt sopp, og "verdens beste pannestekte poteter", og kraften som ligger igjen i fiskepakken. (kan gjerne jevnes litt hvis det er nødvendig)

Du trenger til pannestekte poteter:

2-3 poteter (avhengig av størrelse)
Salt og pepper
Smør til steking

Skrell og kok potetene til de er nesten gjennomkokte, hell av kokevannet, og sett kjelen tilbake på den varme platen, sånn at ekstra damp og fuktighet forsvinner. Bruk en gaffel til å rille i potetene, legg de i en panne med smeltet smør, og stek til de har blitt gyldne hele veien rundt. Salte og pepre.

Enjoy!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar