Blogger jeg følger

lørdag 6. november 2010

Blodfersk makrell med poteter og agurksalat

For noen år siden var et par venninner av meg ute og dro makrell, og inviterte en vennegjeng på makrellmiddag samme kveld. Inntil da, hadde min erfaring vært makrell i tomat, så jeg var litt skeptisk, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg takka ja!

Jeg har jo selvfølgelig ingen nøyaktig oppskrift på dette, men man må jo bare beregne etter fangsten, og eventuelt hvos mange man blir til bords!

Man trenger:

Ferske makreller
skål med mel salt og pepper-blanding
Godt steikesmør (meierismør)

Til servering:

Kokte poteter
Rømmebasert agurksalat

Sett potetene til koking. Paner fisken, husk å få melblandingen i buken og, og stek i panna, la den ligge i panna til den "slipper av seg sjøl", da kan man snu den. Hell over stekesmøret med jevne mellomrom, så den fortsetter å bli stekt på begge sider. Ta ut og hold varm.

Agurksalat:

Bruk en ostehøvel til å skjære skiver av agurken. Lag en blanding av rømme, litt salt og pepper, og smak til med lake av sylteagurk, men pass på, den skal være syrlig, men ikke sur.

Makrellen serveres med rykende varme poteter og agurksalaten - det blir ikke bedre enn dette!

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar