Blogger jeg følger

tirsdag 2. november 2010

Tunfisksalat

En rett fra barndommen.... Jeg kunne ikke fordra tunfisk når jeg var lita, men det var nå en gang sånn at man måtte spise det man fikk servert... Har et helt annet forhold til tunfisk i dag - det er jo godt, hvis man har de rette sammensetningene!

Du trenger:

1 isbergsalathode
1 boks tunfisk i vann
1 agurk
1 rød paprika
2 selleristenger
2 tomater (fjern skall og kjerner)
Rester av kokt pasta, eller ris
3 kokte egg, nesten hardkokte



Strimle salaten, og hakk grønnsakene, og ha oppi en bolle, renn av tunfisken, og riv den opp, så man får fordelt det godt i salaten. Krydre gjerne litt med salt og pepper - vær litt forsiktig med saltet, så ikke agurken mister all væske. Skrell eggene, del de i grove biter og bland inn.

Til dette fikk vi som regel hjemmelaget dressing, og husk at det er noen år siden jeg var lita, så det var litt mindre utvalg i butikkene på den tiden, men dressingen besto av:

2-3 skjeer ketchup
2-3 skjeer majones
En liten skvett med fløte
Salt og pepper, og litt oregano

Ristes godt, og helles over porsjonsvis. (Har laget dressingen i voksen alder og, men har droppa fløteskvetten, da jeg synes det blir litt tynt - og har tilsatt mine egne krydder og urter - blei ikke så allerverst altså, men jeg foretrekker nok en butikkjøpt hvitløksdressing til!)

Serveres med godt brød til!

Enjoy!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar