Blogger jeg følger

søndag 31. oktober 2010

Flesk og duppe

En av mine absolutte favoritter, skummelt godt, og man skulle ønske man aldri blei mett.....

Litt vanskelig å beregne til bare en, og her jeg bor, har det også vist seg å være vanskelig å få tak i salta sideflesk. Til og med på slakterbutikkene ser de bare dumt på meg når jeg spør om det - men nå har jeg funnet ut at min lokale Meny-butikk har vakuumpakka, og det duger så absolutt det altså! (ellers kan man til nød bruke lettrøkt bacon, men det blir ikke helt det samme....)

Du trenger: (til én veldig sulten, eller to småsultne)

Ca 400 gram salta sideflesk
Melk
Smør
Mel

Sett poteter til koking.
Skjær flesket i ca 1/2 cm skiver og ta av eventuell svor. Stek godt, det skal være sprøstekt, så stek i flere omganger. Spar på stekefettet.
Tilsett mel i stekefettet, rør godt, og tilsett melk til det blir en veldig god, tykk saus. (duppe) For at det ikke skal bli grøt, må man spe det litt med vann. Krydre etter ønske, men vær forsiktig med saltet, siden stekefettet nå er ganske salt. Man kan også bruke rømme i stedet for melk - det gjorde min bestemor, men jeg syns det blir vel så godt med melk, og retten i seg selv er veldig mektig uten rømme.

Jeg pleier å servere dette med melne poteter, gulrøtter, brokkoli og tytteværsyltetøy. Og det er superyummy!

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar