Blogger jeg følger

søndag 7. november 2010

Lammefrikassé

Jeg bruker veldig sjelden oppskrifter, har egentlig alltid "slumpa" meg fram til det meste av retter, og har stort sett vært heldig med det.... Ironisk nok har jeg ønska meg kokebøker til jul da, men det er vel helst mest for inspirasjonens skyld... Men nok om det!

Til min lammefrikassé bruker jeg fårikålkjøtt, mengden er litt vanskelig å anslå - det kommer jo an på hvor mange man skal severe det til.
I tillegg bruker jeg:
2-3 gulrøtter
1 sellerirot
1 persillerot
2-3 tørka lauvbærblad
8-10 hele pepperkorn
Litt salt
ca 1/2 purre
1 løk skjært i båter

Gi kjøttet en rask stekeskorpe, og ha oppi gryta, sammen med grønnsakene og vann. La det småkoke, og skum av etterhvert. La det koke til kjøttet slipper beinet.
Sil av kraften, og kast grønnsakene. Lag en jevning av smør og mel (like deler smør og mel) og spe på med kraft til man har en litt tynn saus, tilsett litt fløte, la det koke/trekke til det har blitt passe tykkelse på sausen, og tilsett noen dråper sitron.
Plukk kjøttet reint for bein, og ha det oppi sausen, og la det trekke fram til servering - smak til etterhvert.

Serveres med kokte poteter, gulrøtter, rosenkål, tyttebærsyltetøy og et dryss med persille.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar