Blogger jeg følger

tirsdag 28. desember 2010

Soppstuing

Jeg ELSKER sopp, kan bruke det som tilbehør til det meste, og det har hendt at jeg har stekt meg noen sopp, og bare hatt det som et måltid...

Denne stuingen smaker utmerket til det meste av stekt kjøtt, og er en slager blant klubbvenninnene når jeg serverer den.

Du trenger til 4 personer:

12 middels store sopp/champinong
4-5 sjalottløk
1 fedd hvitløk (kan sløyfes)
1 boks fløte
Salt og pepper
Litt sennep
Noen dråper sitron
Litt finhakket kruspersille
Godt smør

Slik gjør du:

Start med å skjære løken i fine strimler, og knus/finhakk hvitløken. Rens soppen for jordrester, og skjær den i skiver. Stek soppen i en god klatt med smør til den har fått en stekeskorpe, krydre godt med salt og pepper. Tilsett løk/hvitløk, og la det surre på middels varme til løken har blitt blank. Tilsett en liten teskje sennep (jeg bruker dijon) og la det frese litt. Tilsett så fløte litt etter litt, la det koke seg tykt mellom hver gang du tilsetter fløte. Fortsett med å tilsette fløte til du er fornøyd med konsistensen. Smak til med noen dråper sitron og eventuelt mere salt og pepper. Dryss over persille, og servér!

Enjoy!



2 kommentarer:

  1. Takk! :-)

    Den ER nydelig, og ved siste klubbtreff fikk jeg klager på at jeg hadde laget altfor lite...hehe! Kom på det i siste sekund, så jeg hadde ikke så mye sopp og løk tilgjengelig.

    Passer nok helt sikkert ypperlig til grillmat og, og gjerne til fisk og vil jeg tro, han kun laget det til biff, koteletter og lammestek, men det er jo bare fantasien som stopper!

    Godt nytt år til deg! :-)

    SvarSlett