Blogger jeg følger

torsdag 16. desember 2010

Pinnekjøtt med kålrabistappe

Jula nærmer seg med stormskritt, og da er det vel på tide å komme meg noen julete oppskrifter... I barndommen var det stort sett ribbe på bordet på julaften, men etter jeg fikk smake pinnekjøtt, er det det som har blitt tradisjonsmåltidet hjemme hos ho mor og meg.

Du trenger:

Pinnekjøtt (mengde avhenger jo av hvor mange man skal servere til.)
Bjørkepinner uten never
Vann
Kålrabi
Fløte
Godt smør - gjerne Kviteseidsmør
Revet muskat
Hvetemel

Slik gjør man med pinnekjøttet:

Legg bjørkepinnene i bunnen av en stor gryte, legg så kjøttet over, hell på vann opp til kjøttet, og sett det til damping - pass på at det ikke koker tørt. La det stå til kjøttet slipper beina. For ekstra god smak, så er det godt å gi det en fin stekeskorpe i panna etterpå.

Kålrabistappe:

Skrell og kutt opp kålrabien, jeg pleier å kutte opp i små terninger for å korte ned koketiden. Kok det mørt. Hell av vannet, ha oppi en god klatt med smør og litt fløte, kjør med en stavmikser, spe med kraften fra kjøttet. Smak til med salt, pepper og muskat.

Saus:

De aller fleste bruker kokekraften/sjyen som saus til dette, men for noen år siden fikk jeg servert saus til dette, og den var så enkel, at det gjerne er verdt et forsøk. Man jevner rett og slett sjyen med en meljevning, lar det koke litt så melsmaken fosvinner - og serverer. Smaker like godt som kraften/sjyen, men er litt lettere å håndtere, og ikke minst å "knø" potetene i!

Dette er den ultimate julemiddagen for meg, og jeg spiser den som regel ikke før julaften - men gjerne flere ganger etterpå!

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar