Blogger jeg følger

onsdag 15. desember 2010

Lasagne for single

Jeg har vært så smart at jeg har kjøpt meg ramekiner, altså små porsjonsformer i porselen, og det viser seg å være noe av det smarteste jeg har gjort i forhold til porsjonskontroll i alle fall!
Har laget mye godt i de - og en av favorittene, er altså "fattigmannslasagne".

Du trenger:

Ca 100 gr kjøttdeig
Tomatpuré, kan også bruke ketchup
Ca 50-100 gr pasta
Løk
Hvitløk (kan sløyfes)
Vann
Salt og pepper og oregano
Revet ost

Og slik gjør man:

Kok pastaen VELDIG al dente, trenger bare noen få minutter i kjelen, skyll den i kaldt vann når du tar den ut, så stoppes kokeprosessen.

Finhakk løk og hvitløk, og stek den myk/blank, ha kjøttdeigen i panna, og stek den. Ha oppi et par teskjeer tomatpuré eller ketchup, og fres det litt,krydre til ønsket smak, tilsett vann. Kok opp til man har ønsket konsistens på kjøttsausen. (bruker man tomatpuré, kan det være greit å tilsette en lite klype sukker.)

Legg lagvis i formen, begynn og avslutt med kjøttsaus, topp med rikelig med ost. Siden pastaen nesten er ferdigkokt, trenger ikke formen stå så lenge i ovnen, holder med ca 15 minutter.

Serveres med en lett salat, god dressing og baguetter.

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar