Blogger jeg følger

søndag 12. desember 2010

Juleklubb - kalkun med himmelsk smak...

Jeg var altså i klubb i går, vi har som regel juleavslutning på denne tiden hvert år, og for andre år på rad, falt "oppgaven" på samme vertinne. Vi fikk servert kalkun av ho i fjor, og ønsket var stort om å få det i år og - og sånn blei det.

I år fikk jeg lov til å komme tidlig - for å hjelpe litt til, så jeg fikk også se hvordan ho tilbereder denne pip-pipen da.... Smør, krydder og urter mikses i en stavmikser, og legges under skinnet - i store mengder. Selve fuglen blir stappa full av hvitløk, svisker, kjøttdeig og løk. Settes i ovn, og så er det bare å vente. (ho pleier ikke å la kjøttet hvile, men etter mitt ønske, gjorde ho det i år - siden jeg ymta litt om at fjorårets store pip-pip var litt tørr...) Tilbehør er enkelt og greit, rosenkål, rødkål, poteter tyttebærsyltetøy - og en himmelsk saus! Sausen lages av steikefettet i langpanna, og ellers som en "vanlig" brun saus.... Men den kunne drikkes!!

Jeg har aldri tilberedt kalkun, men jeg ville nok ha laget en stuffing i tillegg, og jeg ville nok brukt kråsen og det som en basis til sausen, i tillegg til steikefettet. Og jeg ville nok også ha "basta" kalkunen under stekeprosessen, for å få den enda saftigere. Tørt fuglekjøtt er absolutt ikke noe særlig! Og siden ho ikke velger å la fuglen hvile, så blir det tørt uansett. Fuglen i går kunne godt ha fått enda flere minutters hviling.

Har minner om en stuffing jeg fikk servert av tanta mi et år når jeg var bittelita. (ja, jeg har alltid vært opptatt av mat!) Den var ganske enkel, men veldig god som tilbehør...husker ikke alle ingrediensene, men det var kjøttdeig, løk, sopp og ris i alle fall. Jeg MÅ jo seriøst prøve å lage kalkunmiddag snart en gang!

Men alt i alt var kvelden i går en stor suksess...formen min var desverre ikke så bra, så jeg fikk ikke smakt så mye som jeg hadde ønska. Men det tar jeg igjen ved en seinere anledning! Vi fikk også servert eplekake og suksessterte...ingen fare for at man skal gå sulten fra klubb...
(Det har skjedd én gang, og det var klubb hos den største kritikeren vi har... Ho kommer aldri til å bli tilgitt for å påstå at vi andre bare serverer billigmat, og da hadde ho servert dårlige kjøttdeigretter, mens vi andre har diska opp med svinesteik, lammefrikassé, fullt raclette-bord, hjemmelaget full kinesisk buffé, lammelår og så videre!! Man blir litt provosert av sånt... Men poenget med klubb er at man skal kose seg - ikke overgå hverandre i matlaging...) Og kose oss gjør vi - til gangs!

Men ja som sagt, kvelden var både koselig og vellykka - og eg gleder meg allerede til neste klubb i januar! Da skal jeg ogs levere fra meg julepresanger...hehe!

Og kalkun står langt oppe på "må lage"-lista mi i fremtiden! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar