Blogger jeg følger

søndag 19. desember 2010

Ribberull

I dag har jeg rett og slett gjort noe julete... Ho mor pleier alltid å lage diverse pålegg til jul, men i år hadde ho spart ribberullaginga til jeg kom heim, sånn i tilfelle jeg hadde lyst til å være med, og å lære å lage det.

Og jeg er alltid glad for å lære nye ting! Vanligvis synes jeg ho salter litt lite, men i dag var det det jeg som sto for kryddermiksinga, så jeg er veldig spent på resultatet!

Man trenger:

Ca 1 kilo ribbe
2-3 ts salt
1 ts pepper
1/2 ts malt nellik
1/2 ts allehånde
1 ts malt ingefær

Noen bruker gelatinpulver for å få det til å henge bedre sammen, det gjorde ikke vi, men det har jo ingenting å si for smakens del.

Slik gjør man:

Skjær eventuelle bein av ribba og skjær den slik at den kan brettes ut, og man har kjøttet på en del, og fett og svor som en annen del. Bland sammen krydderet og strø det på innsiden, rull sammen, og surr hyssing rundt. Kokes i en stor kjele med 3 liter vann, med 4 ss salt, og noen hle nellikspiker i. Trekkes i ca 2 - 2,5 time. Presses natten over.

Mmmmm...hjemmelaga pålegg! Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar