Blogger jeg følger

onsdag 15. desember 2010

Blomkålsuppe

Har lånt denne oppskriften av en venninne, tror det er den beste blomkålsuppa jeg noengang har spist, men jeg har forandret den litt etter egen smak da - selvfølgelig...
Men alt avhenger jo litt av størrelsen, så jeg har ikke noen nøyaltig oppskrift - men cirka fungerer jo det også, så får man jo den konsistensen man ha på suppa og.

Man trenger:

Blomkål
Vann
Salt
Melk
Fløte
Buljong i pulverform, eller ca en halv terning
Aromat, eller tilsvarende krydder, jeg bruker Alpnaerings Nahrom
Pepper svart eller hvit, kommer an på hva man har
Revet muskat
Cayennepepper (kan sløyfes)

Slik gjør man:

Først legges blomkålen i en bolle med vann og rikelig med salt en stund, dette gjør at eventuelle småkryp forsvinner ut av grønnsaken.

Kok så blomkålen lett mør i saltet vann, spar på kokevannet. Rens blomkålen, og ha alt i en blender eller food processor, eller i en bolle så det kan kjøres sammen med en stavmikser. Bruk kokevannet så det ikke bare blir blomkålgrøt.
Ha tilbake i kjelen, og hell på med melk og fløte, og mer av kokevannet, til man har ønsket konsistens, kok noen minutter. Smak til med krydder - det gjør seg veldig med en liten klype med cayennepepper.

Serveres gjerne med sprøstekte baconbiter, eller pølsebiter, og godt brød.

(PS: Suppen kan også gratineres.)

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar