Blogger jeg følger

fredag 10. desember 2010

Matopplevelser på sjukehus....

Jeg er altså lagt inn på Haukeland Sjukehus for tiden, og før det, var jeg noen uker på Haugesund Sjukehus.

Jeg er ikke så storkrevende, har levd på suppe noen uker, og må gjenta meg sjøl - jeg er glad jeg er suppegjøk! :-)
Men jeg tenkte jeg skulle sammenligne mattilbudet på sjukehusene da...

Her i Haugesund fikk jeg suppe spesiallaget til meg hver dag, og det var skikkelig DIGG!!! (må bare påpeke at jeg er veldig glad i tomatsuppe, men magen min liker det ikke for tiden.) Aspargessuppe, blomkålsuppe og vinneren sellerisuppe - alle hjemmelaget, og fantastisk gode...jeg våkna faktisk midt på natta og var sulten...hehe! Og enkelte dager fikk jeg laget en ekstra skål til kvelds, som jeg hadde som nattmat.... Fantastisk service på pleierene også - det må jeg si!

Ellers er mattilbudet på Haugesund Sjukehus ganske bra, fikk vite at de har vunnet priser for maten sin, og det kan jeg egentlig skjønne. Har ikke hatt den ære å få smake så mye på middagene, men det meste lukter himmelsk, så det kan ikke være så aller verst.

Nå har jeg endelig fått lov til å begynne å spise litt middag, så sammenligninga blir ikke heeelt rettferdig, men på suppefronten taper Haukeland STORT!!! De har noe som heter kraftsupper, som er beregna på spesialtilfeller som meg: Som altså ikke kunne spise suppe med biter. De hadde noen alternativer som var gode, som for eksempel aspargessuppe og blomkål, desverre var de jo og blant favorittene hos pasientene, så det var ofte "utsolgt". Da blei man gjerne sittende igjen med kyllingalternativet, og den var rett og slett heslig!! *grøss* Skjønner ikke helt hva som var feil med den, for jeg liker veldig godt kyllingsuppe ellers, men den måtte jeg drukne i pepper for å få i meg. Eller så fikk man sjampinjongsuppe, som er sånn "midt på treet"...med litt salt og pepper blei den ikke så aller verst. Tok meg ofte i å savne suppene på Haugesund Sjukehus ja...

Haukeland taper på frokosten og, tørre skiver blir aldri godt, uansett hvor mye godt pålegg man setter fra. Men de skal ha pluss for utvalg på frokostblandinger da, og pålegg. Men det er vel ikke for mye å be om ferskt brød...? Og litt flere av hver yoghurt-type, skal man ha melon f.eks., må man være tidlig oppe. (og det er heldigvis jeg da...hehe!) Men ferskt brød får man i Haugesund, og det redder nok matlysten til mange det. Så Haugesund vinner her og.

På lunsjen vinner Haukeland glatt! De har nemlig varmretter hver dag, og veldig variert tilbud og! Lunsjen i Haugesund er brødmat, noen enkelte ganger suppe.

På middag e det ganske likt, eneste er at Haukeland gjerne har to middagsalternativer, og at man kan få fisk hver dag om man vil....noe som passer meg utmerket siden jeg har sikla etter fisk så lenge nå at jeg kan spise det til alle måltider...hehe! Og det lille jeg har smakt av middagen i Haugesund, så kan det være litt tørt...

Kveldsmåltidet e også likt, brødmat, rett i koppen, eller frokostblanding, så der er det umulig å si hvem som er best - bortsett fra brødkvaliteten da.

Alt i alt så er det god service på matfronten på sjukehus, jeg savner fortsatt suppene fra Haugesund, tror jeg må få oppskriften på sellerisuppa...hehe!

Men noen ganger føler jeg at man ikke gjør annet enn å spise...4 måltider til dagen er ikke akkurat jeg vant til, men det er greit å komme inn i en god vane.

Og jeg gleder meg over hver dag jeg kan spise normal mat, i stedet for å være avhengig av supper hele tiden, selv om det er noe av det beste jeg spiser. Og selv om det faktisk er god mat på sjukehus!
Håper snart jeg kan få muligheten til å spise noe av min egenkomponerte mat - altså at jeg snart blir skrevet ut av sjukehus, er mye bedre det - det nærmer seg jul, og det er jo den aller største mathøytiden vi har, grugleder meg litt, for masse god mat skal få plass i en veldig liten mage... Jeg får gjøre som jeg har planlagt, og spise i flere etapper i løpet av julaften.. Hehe!

I morgen skal jeg i dameklubb, og der skal vi få servert kalkun - og det har jeg tenkt til å blogge om i morgen, eller på søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar