Blogger jeg følger

torsdag 28. oktober 2010

Tagliatelle med scampi

Begynner med en av mine favoritter, en kjapp og enkel rett med scampi. Nå veit jeg jo at scampi ikke er helt "stuereint" å spise lenger siden det er utrydningstruet, men det er fortsatt en av mine absolutte favoritter.

Til denne retten brukte jeg:

6 scampi (helst rå, men jeg hadde ferdig kokte i fryseren som måtte brukes.)
1-2 "bunter" med tagliatelle
2 vårløk
Litt rød paprika
Fløte
En liten skvis med sitron
Salt og pepper
Persille
Smør til steking

Begynn med å sette på pastavannet, husk å salte godt. Rens scampiene. (hvis du bruker rå - fjern tarmen i ryggen.)

Hakk vårløk og paprika i relativt små biter. Surr vårløken i smør, den skal ikke få farge - bare bli myk. Jeg er litt "snobb" når det kommer til stekesmør, jeg bruker bare meierismør, det smaker rett og slett bedre. Tilsett scampiene, og senk varmen, de skal ikke stekes/kokes for lenge, men jeg liker at de er litt "faste". Hell over litt fløte, og la det koke inn litt, og fortsett med det til du har ønsket mengde med saus. Skvis over littegrann sitron - det hever smaken veldig! Tilsett paprikaen, sånn at den får litt varme. Smak til med salt og pepper.

Kok pastaen al dente, og ha den sammen med sausen. Dryss litt persille over, og bland godt!

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar