Blogger jeg følger

søndag 31. oktober 2010

Elggryte

Jeg har en mor, som er utrolig snill, og tømmer fryseren sin hver gang jeg har vært hjemme...og etter jul i fjor fikk jeg med meg et GODT stykke med elg... Veit ikke hvor stort det var for jeg veide det aldri, men jeg vil tippe det var rett i overkant av 2 kilo, med bein... Aner ikke hvilket stykke på elgen det var heller - men det var godt!!!
Jeg skulle ha klubbdamene "mine" på besøk rett etter jeg kom hjem, så da tenkte jeg jo at elggryte var tingen å servere - jeg er veldig glad i "slow-cooked" mat... Kan ikke gjengi nøyaktig oppskrift her, men litt sånn ca kan jeg jo prøve på...

Man trenger: (til 4 sultne damer)

1,5 kilo elgkjøtt, man kan også bruke annet vilt
1 kilo gulrøtter
1-2 purre(r)
2-4 løk
1 sellerirot
1 persillerot
12-14 champignon, eller kantareller
Fløte
3-4 einerbær
Salt og pepper
Bunost

Skjær kjøttet fritt for sener og bein, og legg avskjæret i en gryte sammen med smør, og brun det litt, tilsett noen gulrøtter, persilleroten, purre, et par løk, sellerirot og vann. La det trekke, og skum av etterhvert. (ikke noe vits i å skrelle grønnsakene, gir mer smak med skallet på.) La det koke et par timer, så smakene får skikkelig satt seg.

Jeg synes det er greit å skjære/kutte alt opp før jeg begynner med selve matlaginga, litt mer oversiktelig på den måten, og man har alltid en ryddig arbeidsplass.
Begynn med å skjære kjøttet i terninger á 2x2 cm, løken i tynne båter, og soppen i 4 båter. Bruker man kantareller, kan de bare rives opp.

Stek så kjøttet raskt i en panne med godt smør, det skal bare få stekeskorpe, så stek det i omganger hvis det er nødvendig, salte og pepre, og legg til side. Stek løk og sopp sammen - ikke salte før soppen har blitt brun, ellers trekker man bare ut all væsken av soppen, og det blir som en grøt. Legg til side.

Sil av kraften når den har kokt lenge nok. Smelt smør i en god kjele, og jevn det med mel, tilsett litt og litt kraft, til man har ønsket mengde saus. NB. Husk at man skal tilsette fløte og! La det koke inn litt, sånn at melsmaken forsvinner. Ha oppi kjøtt, løk og sopp - og knuste einerbær. La det trekke leeeenge.... Smakene skal virkelig få blande seg. Når det nærmer seg serveringstid, tilsetter man fløte, og gjerne et par skiver brunost.

Serveres med melne poteter, rosenkål, gulrøtter og tyttebærsyltetøy!

Enjoy!!

Tips: Har man kraft igjen, så frys det ned, finnes ikke bedre grunnlag for en god saus.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar