Blogger jeg følger

onsdag 17. august 2011

Torskedilla!

Jeg er ganske ny i fiskens verden, i alle fall når det kommer til rene fiskeprodukter. Det eneste jeg kan skryte på meg at jeg har tilberedt helt fra bunnen av, er selvvfisket seifilet, og da endte jeg opp med en "gammel" god slager, nemlig seibiff med løk. Og for all del, det var da godt det og!

Men nå i seinere tid har jeg "oppdaget" Findus sin Gourmet Torskefilet, har styrt unna torsk i mange, mange år, for den eneste måten jeg har fått torsk på før, har vært kokt, og jeg er rett og slett ikke noe glad i kokt fisk.... Men jeg har jo innsett at jeg egentlig bare har sett begrensningene i forhold til torsk, i stedet for mulighetene.

Og nå, i seine nattetimer, har jeg all verdens tid til å kunne planlegge morgendagens middag! :-)

Planen var egentlig å lage dette i dag, men magen min slo fullstendig krøll på seg, så jeg endte opp med å bare steke et par torskefileeter, som jeg hadde på ei brødskive, sammen med en rømmesaus på. Veldig godt det og, og det gikk ganske greit ned, uten altfor store "auer".

Men her er altså morgendagens plan for middag:

150 gr Findus Gourmet Torskefilet
1 bunt vårløk
8-10 minigulerøtter
1 pk boil in bag med villris
5 skiver bacon
1 liten boks champignon
Meierismør
Fløte
Litt mel
Salt og sitronpepper

Tin fiskefileeten, i mens skjærer du opp vårløken i ringer, og gulerøttene i tynne staver. Smørdamp grønnsakene. i litt vann, og mye smør. (meierismør.) Vårløken skal være myk, mens det skal være litt "bit" igjen i gulerøttene, sett til side.
Skjær baconskivene i passende biter, ta av eventuell svor, og stek de sammen med champignonen, stek sopp og bacon nesten helt sprøtt, og sett risen til koking.

I en pose tar du noen skjeer med hvetemel, salt og sitronpepper etter smak. Ha oppi torskefileten, og rist posen, til alle sider av fisken er dekket av melblandingen.
Ha godt med meierismør i en medium varm panne, og legg i fileten i når smøret har blitt brunt. Stek til fileten har fått en gyllen skorpe på den ene siden, vend den i pannen, og skru ned varmen litt, og hell over smør med jevne mellomrom.

Mens fisken og risen gjør seg ferdig, tilsetter du fløte til grønnsaksblandingen, og lar det koke inn til en saus, smak til med salt og pepper. Vær forsiktig med saltet, da baconet er salt.

Ha risen i en bolle, og rør lett med en gaffel, for å få den litt luftig, ha en god skje med ris på tallerkenen, legg på fisken, ha sopp og bacon-blandingen over fisken, og hell godt med saus/grønnaksblanding ved siden.

Enjoy!

-ToveBibbi-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar