Blogger jeg følger

tirsdag 16. august 2011

Jordbæris

Jeg har blitt veldig glad i den nye duppedingsen min - altså iskmaskinen.

Lagde jo, med stort hell kaffe/moccais til ei venninne og meg her om kvelden, og i går fikk jeg det for meg at jeg skulle lage jordbæris. Leita høyt og lavt etter norske jordbær på butikkene i distriktet her, men det var kun Belgiske å oppdrive, så da endet jeg opp med å kjøpe syltetøy på squeezy-flaske.... Ikke akkurat det jeg hadde håpa på, men i farten tenkte jeg at jordbær er jordbær! ;-)

Fulgte samme oppskrift som sist, altså:

3 eggeplommer
70 gram sukker
Som piskes til eggedosis.

2,5 dl fløte (eller melk eller yoghurt)
2 ts vaniljesukker
Og den smaken man måtte ønske - i dette tilfellet jordbærsyltetøy.

Fløten/melken/yoghurten piskes halvstiv, tilsett vaniljesukker og smakstilsetningen, jeg er VELDIG glad i jordbæris, så jeg tilsatte ca en halv squeezy-flaske med syltetøy.

La blandingen stå i kjøleskapet i minimum to timer.
Ta opp ismaskinbollen, som har stått i fryseren i minimum 12 timer, hell oppi blandingen, og la maskinen gå i ca 40 minutter.
Etter 40 minutter har isen softis-konsistens, og kan fint serveres slik, men i går valgte jeg å ta en bitteliten smakebit, og frøys ned resten. Blir spennende å se/smake på det helt ferdige resultatet. :-)

Neste isprosjekt har jeg bestemt skal bli yohurtis med melonsmak - kan jo ikke bli feil det heller! Oppskrift og rapport kommer etterhvert!

Enjoy!

-ToveBibbi-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar