Blogger jeg følger

søndag 14. august 2011

Sloppy Joe-pizza

Jeg henter mye av min matinspirasjon fra amerikanske matlagingsprogram, og i lengre tid nå, har jeg hatt lyst til å lage noe så enkelt som Sloppy Joes. Egentlig sto det pitapizza på menyen i ToveBibbi-heimen i går, men det frista så ufattelig lite, at jeg var nødt til å finne på en liten vri på det.
Dessuten hadde jeg noe kyllingkjøttdeig igjen, etter å ha laga quesedilla dagen før. (en meget mild variant av quesedilla, da magen min dessverre ikke tåler sterk mat ennå - oppskrift kommer!)

Men tilbake til Sloppy Joe-pizzaen.... Jeg hadde ingen oppskrift på det, for jeg har egentlig bare SETT det bli laget på tv, så det blei litt etter "man tager hva man haver"-prinsippet, og dette var hva jeg brukte, til 4 "pizzaer":

Ca 3oo gram kyllingkjøttdeig
1 liten boks champignon
0,5 mellomstor løk
Ca 3 ss tomapuré
Ca halvparten av kraften fra champigningboksen + en liten desiliter vann
24 skiver jarlsberg (jeg er VELDIG glad i smelta ost, så her er det helt opp til enhver hvor mye man vil ha på)

Og sånn gjorde jeg det:

Start med å sette pannen på medium varme og ha i smør/olje, la det brune seg, og ha opp i champignonen, mens det freser litt, hakker du løk i ikke altfor små biter, og ha opp i pannen når soppen har fått litt farge. Tilsett så kyllingkjøttdeigen, og stek den. Ha oppi tomatpureen, og la den "svi" seg litt før du tilsetter væsken. Krydre med ønsket krydder, jeg valte en enkel blanding av salt, pepper, Aromat og en klype sukker.
Mens kjøttblandingen småkoker, finner du fram 4 halve hamburgerbrød, legger de på en bakepaprikledd plate, og legger et tynt lag med ketchup på.

Hell på kjøttblandingen - vær raus - og noen skiver med ost.

Sett de i ovenen på ca 220 grader, og la det stå til osten renner fint utover, og har blitt lett gyllen.

Kan serveres som den er, eller så smaker det helt sikkert godt med en salat eller pommes frites til.

Enjoy!

-ToveBibbi-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar