Blogger jeg følger

fredag 12. august 2011

Iiiiiis!

Ny duppeditt i kjøkkenet mitt - nemlig en ismaskin, altså iskremmaskin...

Kjøpte den for en del uker siden, men forlenga ferietur til ho mor, utsatte testinga av maskinen til i går.

Har aldri vært i nærheten av å prøve på å lage is noen gang, så det var med spente nerver jeg inviterte min aller beste på mocca/kaffeis i går kveld - vi har et meget spesielt forhold til koffein, både ho og jeg, så jeg tenkte at det måtte jo være midt i blinken!
Men så var det å finne oppskrift da..... Leita litt i den store www-verdenen, og kom fram til en liten kombinasjon av to oppskrifter som kunne passe - jo enklere, jo bedre!

Du trenger:

3 eggeplommer
70 gram sukker
3,5 dl fløte (kan også bruke melk, eller yoghurt)
2 teskjeer vaniljesukker - eller frøene fra en vaniljestang. (jeg brukte vaniljesukker.)
2 teskjeer pulverkaffe (i oppskriften jeg fant, sto det 1 teskje, men jeg syntes det virka litt lite, så jeg dobla den.)

Og sånn gjør man det:

Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis.

Visp fløten lett, til halvstiv krem, og tilsett kaffepulveret og vaniljesukkeret - for at det ikkje skulle bli klumper med kaffepulver, finknuste jeg det i morter først.
Bland krem og eggedosis sammen, og sett blandingen i kjøleskap i ca to timer.

Ta ut bollen av fryseren, som har stått der i minimum 12 timer, hell oppi blandingen, sett i gang maskinen, og la den gå i ca 40 minutter. Da har isen fått en softis-konsistens, og kan fint serveres slik. Ønsker man en stivere is, setter man bollen tilbake i fryseren til man har fått ønskes konsistens - ca en times tid skal være nok.

Jeg var fryktelig spent på resultatet - som sagt har jeg jo aldri laget is før - men det smakte fortreffelig! Neste gang skal jeg nok øke kaffemengden enda litt mer, for å få litt mere "kick" i smaken.

Dessverre fikk jeg ikke tid til å ta bilde av herligheten før det blei konsumert - men jeg ser for meg at det kommer til å bli eksperimentert med mye islaging i ToveBibbi-heimen framover, så bilder kommer etterhvert!

Isen kan fint lages uten ismaskin, da setter man bare eggedosis/kremblandingen i fryseren, og man rører ca hver halvtime, for å unngå iskrystaller.

I dag kommer jeg til å lage meg vaskeekte jordbæris, må bare få tak i en kurv med jordbær, det er en favoritt i ToveBibbi-heimen, og praktisk talt umulig å få tak i, uten å betale en liten formue for det!

Endelig er det litt morsomt å kokkelere litt igjen! Og denne gangen skal jeg nok få tatt bilde av det! :-)

Enjoy!

-ToveBibbi-

PS.: Forslag til forskjellige issmaker tas i mot med takk, men da må jeg påpeke at jeg ikke er spesielt glad i sjokoladeis.... :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar