Blogger jeg følger

tirsdag 16. august 2011

"Juksefajitas" med scampi, for sarte mager

Jeg er veldig glad i Tex-Mex mat, har vært det siden første gangen jeg smakte det, som forøvrig var på min første ordentlige date her på Vestlandet. Min daværende kjæreste tok meg med på en Restaurant ved navn Bellevue, som nå dessverre er nedlagt, men jeg fantaserer fortsatt om Fajitasen med scampi, som de serverte der. Himmelsk!

Har prøvd andre Fajitaser på andre restauranter, men de kommer ikke opp i knehøyde en gang, så jeg får vel fortsatt bare leve med minnene!

Dessverre så tåler ikke magen min så veldig sterk mat lenger, så det passer greit å få laget sin egen versjon i egen heim, sånn at jeg kan bestemme styrken etter hva magen tåler - og jeg må si jeg blei veldig glad da jeg oppdaget at det har kommet en "smooth", mild salsa, som er beregna på barn - for den passer akkurat mitt toleransenivå for tiden! :-)

Det blir vel ikke helt rett å kalle dette en Fajita, det blir vel heller en wrap, med Fajitaelementer, og dette er hva man trenger til én porsjon:

1 tortillalefse
4-5 rå scampi (alt ettersom størrelsen på de)
En halv, liten rød paprika
En halv, liten løk
Litt salat etter ønske
Salsa
Rømme
Litt revet ost
Mais
Fajitas kryddermix
(for de som liker guacamole, kan man jo og ha det og, men det er ingen favoritt i ToveBibbi-heimen.)

Srat med å tine scampiene, hvis de er frosne, rens og fjern tarmen på de, legg de til side. Skjær paprika og løk i tynne skiver, og stek det blankt i litt smør eller olje, krydre lett med litt salt og pepper, og litt Fajitaskrydder. Sett til side.
Varm opp tortillalefsa i aluminiumsfolie i ovnen, pakk den inn i et håndkle, så den holder seg varm til man skal "montere".
Riv litt ost, skjær opp litt salat, og bland sammen salsa og rømme.
Stek scampiene raskt i litt olje eller smør, til de har fått en fin rosafarge, krydre med Fajitasmixen, og tilsett noen dråper med vann, så det ikke blir helt tørt.

Montering: Her tabber jeg meg alltid ut, og ender opp med å overfylle tortillalefsa, men det e jo litt av sjarmen med denne retten.... ;-)
Start med å smøre salsa/rømmeblandingen utover lefsa, legg på litt salat, mais, ost og løk/paprikablandingen, Avslutt med scampiene. Ha gjerene litt ekstra salsa på toppen. Brett sammen etter beste evne, og enjoy!

-ToveBibbi-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar