Blogger jeg følger

tirsdag 16. august 2011

ToveBibbi kokkelerer ting ho aldri har kokkelert før!

Jeg er vokst opp i indre deler av Østlandet, der fisk ikke sto så veldig ofte på menyen. Og de gangene det sto fisk på menyen, var det som regel kokt/trekt ørret, med poteter og agurksalat, og jeg kan med hånda på hjertet si at kokt fisk aldri kommer til å bli noen favoritt i ToveBibbi-heimen!

Men i seinere tid, har fisk vært noe jeg stadig har "skjessa" på, og jeg er en "hyler" på å lage til halvfabrikata av sorten.... Kapteinens fylte Rødspette er jo en slager, det samme er God Gammeldags Fiskegrateng.... Noe som er vel og bra det, men fiskeinnholdet er vel så som så...

Så etter å ha hatt lyst på "skikkelig" fiskemiddag i mange dager nå, gikk jeg til innkjøp av Findus sin Gourmet Torskefilet, og har igrunnen lurt fælt på hvordan jeg skulle tilberede den... Leita høyt og lavt i den store www-verdenen, og de aller fleste oppskrifter inneholdt tomat, og/eller oliven - noe jeg ikke er så veldig glad i, så da måtte egen fantasi settes i sving. Og det blei et ganske så godt og enkelt måltid, om jeg kan få si det selv!

Det er ikke akkurat så stor plass i minimagen min etter operasjonen, så dette er hva jeg brukte:

2 frosne torskefileeter, vil anslå det til å være ca 80 gram
En kvart purre
8 minigulerøtter
2 poteter
En god dæsj meierismør
Ca en halv desiliter fløte
Noen klyper Maldonsalt
Sitronpepper
Aluminiumsfolie, bretta dobbelt.

Og sånn gjorde jeg det:

Start med å sette på ovnen på ca 175 grader.
Mens fisken lå på kjøkkenbenken og tinte litt, skjærte jeg purre, gulerøtter og poteter i tynne staver. Så smurte jeg aluminiumsfolien med nøytral olje, før jeg la grønnsakene over, og salta godt med Maldonsalt, og vendte litt på grønnsakene. La fisken oppå, og salta litt til, og hadde på noen klyper med sitronpepper. Så la jeg på en god dæsj med meierismør, og pakket folien godt sammen.
Satte det inn i ovnen, og lot det stå i 20-25 minutter, og tilsatte fløten.
Økte temperaturen til ca 200 grader, og lot det stå i ca 20 minutter til, slik at fløten skulle få tykne litt, og fisken skulle bli helt ferdig.

Til å være aller første gang jeg har tilberedt torsk, syntes jeg det blei upåklagelig godt, om jeg kan få si det selv. Fisken var ikke tørr, og den flaka seg fint, grønnsakene var akkurat passe, med litt "bit" i gulerøttene, myk purre og akkurat passe kokte poteter, og sausen var nydelig.
En mild og god fiskerett, som passer til hele familien, og som absolutt skal lages flere ganger i ToveBibbi-heimen. :-)

Enjoy!

-ToveBibbi-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar