Blogger jeg følger

onsdag 7. september 2011

Kyllingkjøttboller

Jeg kan være litt inkonsekvent når det kommer til å følge planene jeg har lagt - spesielt i matlagingens verden...
Planen min var å lage spaghetti og kjøttsaus med kyllingkjøttdeig - men så var jeg jo tom for tomatpuré, så da gikk den planen i vasken. Ikke at det var den største krisa, spiste det til middag to ganger i forrige uke, så den verste "dilla" hadde igrunnen gitt seg.

Så da måtte jeg sette matfantasien i gang - den delen av hjerne har ikke vært så aktiv i løpet av det siste året, så det tar litt tid før den kommer i gang.
Men etter litt tenking, kom jeg fram til at kyllingkjøttboller kunne bli riktig så godt.

Og det blei det - om jeg får si det selv!

Jeg følger sjelden oppskrifter, så det er vanskelig å gjengi, men dette er hva jeg brukte:

400 gr kyllingkjøttdeig
En halv løk
Brødrasp/strøkavring
Ett egg
Litt fløte
Ca to ss persille
Salt og pepper
(Litt potetmel - hvis nødvendig)
Reven Jarlsberg

Bland alt sammen, unntatt osten til en farse. I stedet for å hakke løken, river jeg den og blander den inn i farsen.

Lag boller etter ønsket størrelse, lag en fordypning i bollen, og legg i litt ost - og pakk godt sammen.

I stedet for å steke bollene, lot jeg de trekke i buljong i ca 10-15 minutter, og lot de få en stekeskorpe etterpå.

Nå var jo planen min å ha pasta til, men som sagt, jeg er litt inkonsekvent i matlagingen min til tider, og mangel på sausmateriale, endte jeg opp med å lage fløtegratinerte poteter, juks fra ende til annen - ferdigpakke fra butikken, men jeg brukte fløte i stedet for melk, og meierismør i stedet for margarin, og litt ekstra ost på toppen - ikke så voldsomme pimpinga det altså, men det smakte i alle fall godt.

Ved siden av - bare for å tilfredsstille grønnsakssamvittigheten - hadde jeg noen brekkbønner, som jeg bare varma opp i ei panne med litt smør. Og så hadde jeg en god "dæsj" med tyttebrsyltetøy i tillegg.

Blei veldig mye hel,- og halvfabrikata i dag, noe jeg egentlig ikke er så voldsom stor fan av, men jeg var sulten - og det gikk fort.

Det smakte godt, jeg ble mett - og det er greit å ha kjøttboller liggende i fryseren til andre travle dager.

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar