Blogger jeg følger

mandag 24. januar 2011

Sopprisotto og nakkekotelett

I dag prøvde jeg meg på noe nytt på kjøkkenet, for det første fikk jeg en ny kjøkkendings av ei venninne - nemlig ei grillpanne, og tenkte at den var jo perfekt å teste ut med en nakkekotelett, og etter litt grubling, fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på risotto som tilbehør.

Problemet er jo det, at jeg ikke har vin i hus, jeg drikker ikke vin, og å finne oppskrift uten vin var alt annet enn lett!! Søkte litt rundt i den store www-verdenen, og fant en oppskrift med video på Aftenpostens matsider, og tenkte at denne skal jeg prøve! Riktignok var soppvalget mitt champinon, men jeg tenkte at det ikke gjorde så store forskjellen - man tager det man haver. Og i stedet for olje, bruker jeg kun skikkelig meierismør.

Du trenger, til 1 person:

3,5 dl kraft, jeg brukte vann og grønnsaksbuljongterning
1 dl risottoris
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
ca 25 gr nyrevet parmesan
4-6 champinoner
Smør
Sitron
Salt og pepper
Eventuelt friske urter, hvis du har

Og slik gjør man:

Finhakk løk og hvitløk i en panne til den er blank, tilsett risen, og la den frese i ca ett minutt. Jeg ser at i videoen så tilsetter kokken all væsken med en gang, men i alle andre oppskrifter blir det tilsatt litt etter litt, så jeg gjorde det, tilsatte kraften/buljongen øse for øse, og lot det koke nesten tørt mellom hver gang. Til slutt tilsatte jeg en god klatt med smør, og parmesanen, rørte godt, og smakte til med salt, pepper og sitronsaft. Soppen stekte jeg i en panne for seg selv, og blandet inn helt til slutt - husk å vær litt forsiktig med krydring av soppen.

Koteletten grilla jeg bare kjapt i panna, med salt og pepper, tenkte det var nok smak i risottoen.

Smakte ganske godt, men jeg er ikke helt fornøyd. Risotto skal ha litt tyggemotstand, men jeg følte at det kanskje blei litt mye tyggemotstand i min, og jeg bomma nok litt på parmesanmengden da jeg skulle ha litt ekstra i. Tror dessuten det hadde gjort seg veldig med litt sødme i, som for eksempel noen gulrotbiter, eller lignende - det skal i alle fall prøves neste gang.

Også tror jeg kanskje at væskemengden skal økes litt, slik at jeg ikke føler at jeg sitter og tygger på riskorn. Kanskje det bare er litt vanskelig å lage kun én porsjon med risotto?

Men det var en morsom utfordring etter å ha vært lite aktiv på kjøkkenet det siste året, og det smakte jo godt, så det skal prøves igjen - gir meg ikke før jeg får det skikkelig til!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar