Blogger jeg følger

onsdag 26. januar 2011

Restemiddag i ramekin

Jeg har nok litt for store ambisjoner i matveien for tiden - i alle fall i forhold til hvor mye jeg klarer å spise pr. måltid. Så jeg ender stadig opp med ganske store mengder med rester, porsjonering har aldri vært min sterke side, desverre!

Og jeg er veldig lei av å kaste god mat, så det er virkelig på tide å bli litt kreativ på kjøkkenet igjen!

Jeg hadde igjen ca en halv nakkekotelett etter søndagsmiddagen min, og ganske mye stekt sopp. Kjøtt og sopp er alltid et godt grunnlag, proteinmessig kunne jeg sikkert bare spist det, men jeg har blitt litt "kresen" i det siste, og vil gjerne ha litt mer enn bare proteiner. Valget falt på løk, og potetmos - skulle gjerne hatt litt paprike og, men det hadde jeg ikke. Potetmosen kom fra pose - svenskekjøpt, norkse produsenter av potetmos har noe å lære av de svenske, for den svenske smaker som hjemmelaget, mens den norske bare smaker vondt.....i min gane i alle fall!

Nåvel, maten blei god den, og jeg har litt rester igjen til lunsj i dag...

Jeg brukte:

1 middels stor løk
1 fedd hvitløk
En halv kotelett
Ca en neve sopp
1 porsjon potetmos
1 pose Toro kremet kantarell,- og sjampinjongsaus
Litt reven parmesan

Skjær løken i skiver, og stek den i smør på middels lav varme til den er myk og søt, tilsett pressa hvitløk, sopp og kotelett skjært i små biter. La det stå og kose seg mens du lager potetmosen. I potetmosen hadde jeg litt ekstra smør, og en liten neve reven parmesan. Sausen er veldig enkel, den er ferdig, og skal bare varmes opp i en kjele.

Ha løk, kjøtt og sopp i en ramekin, fyll på med saus, og legg et lokk med potetmos på toppen, ha på litt ost, og gratiner i ovn til osten har blitt gyllen - og spis!

Enjoy!

(Jeg må påpeke at jeg foretrekker å lage mat helt fra bunnen av altså, men har man tilgjengelig halvfabrikata, og er veldig sulten, så bruker man det man har!)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar