Blogger jeg følger

lørdag 29. januar 2011

"Nistemat"

Jeg skal ut og sosialisere meg i dag, vi er en gjeng som samles annenhver måned, drikker litt, og spiller litt poker for moro skyld, blir jo ikke bedre enn koselig lag med litt spenning!

Men så har jo jeg et lite "problem" da, jeg spise sånn ca hver halvtime, og jeg kan da ikke forvente at kveldens vert skal diske opp mat til meg hver gang jeg har lyst på noe...hehe! Og brødmat er ikke et alternativ, da magen min ikke tåler det for tiden.

Så jeg leita litt i blogglandia, og fant denne fantastiske retten på Monicas Matverden, og tenkte at den passa fint å ta med seg i et beger, og kan varmes kjapt i en micro!

Men jeg forandret på den, etter egen smak...og jeg har valgt å ikke skalere den ned, for dette er noe som er kjekt å fryse ned, og ta fram en dag man har lyst på noe godt, og har litt dårlig tid!

Man trenger:

4 kyllingfileter
2-3 sjalottløk i skiver
5-6 hakkede vårløk
5-6 ts rød karripasta (litt avhengig av hvor sterkt man vil ha det)
1 liten rød paprika i terninger á 1x1 cm ca
1 boks kokosmelk
1 boks hermetiske tomater (jeg valgte S&W Petit cut med sweet onions and garlic)
1 bok minimais
1 liten boks ananas i biter
1 boks champinong
2 ss soyasaus
1 ss paprikapulver
Saften av en halv sitron
4 ts sukker
(4 ss peanøtter, jeg er ikke så begeistra for det, så jeg droppa de.)
Frisk koriander hvis man har.

Og sånn gjorde jeg det:

Skjær kyllingen i litt grove strinler ca 2-2,5 cm, og gi de en rask stekeskorpe i godt smør - de skal ikke bli helt gjennomstekte! Stek i omganger, og legg til side så fettet får rent av seg. Bland resterende ingredienser unntatt peanøtter og koriander i en ildfastform, og rør godt, tilsett kyllingbitene, og la det trekke i 10-15 minutter, før det hele stekes på 200 grader i ca 25 minutter. Tilsett gjerne kraften som har rent av kyllingen over i den ildfaste formen før steking.

Strø over peanøtter og koriander hvis man har, serveres med ris, salat og et godt brød til.

Enjoy!

Ps.: Sausen blir litt tynn, så den kan med fordel jevnes med potetmel rørt ut i litt kaldt vann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar