Blogger jeg følger

onsdag 19. oktober 2011

Pitapizza



Neida, ingen "groundbreaking" oppskrift dette - men siden jeg endelig kokkelerer litt igjen, syns jeg det er artig å "dokumentere" det som faktisk blir laget i heimen...

Og det begynte egentlig med spagetti og kjøttdeig på fredagskvelden...og jeg kan faktisk ikke komme på en rett jeg liker bedre enn det, det er liksom en "all time favourite". Og det blir selvfølgelig laget fra bunnen av - sett bort fra spagettien og kverning av kjøtt da... Det har jeg ikke utstyr til! :-)

Det er jo så enkelt:

400 gr kjøttdeig
2 små løk
3-4 ss tomatpuré
Vann
Salt, pepper, oregano og en klype sukker. (og eventuelt det krydderet du vil ha i.)

Jeg begynne alltid med å steke løken blank, og så ta den ut av panna. Så steker jeg kjøttdeigen i et par omganger, til væsken er blitt borte, så tilsetter jeg løken igjen, og noen gode spiseskjeer med tomatpuré. Lar tomatpureen frese litt i panna før jeg blander den inn med kjøttdeigen og løken, og tlsetter vann litt etter litt, til jeg har ønsket konsistens på sausen. Tilsetter krydder til jeg er fornøyd - og så får det såt og godgjøre seg - leeeenge.

Spagetti kokes etter anvisning på pakken.

Men selvfølgelig blir jo 400 gram med kjøttdeig altfor mye mat for én person med minimage, så rester blir det alltid... Og på lørdag var jeg i bryllup, så da var det ikke rom for så mye mat i kroppen når jeg kom hjem igjen, hadde egentlig planlagt pitapizza som nattmat, men det skjærte seg - jeg var jo altfor mett!! ;-) På søndag var jeg invitert til et vennepar, for å se på fotball, og der fikk jeg servert grønnsakssuppe, så da gikk planene i vasken - da og!
Men det er alltid greit å ha "noe i bakhånd", for når mandagen kom, var jeg helt blank på middagsplaner, helt til jeg kom på restene i kjøleskapet...

Pitabrød blei tatt ut av fryseren, og når det var tint, fikk det et lag med tomatpuré, et drøyt lag med kjøttsaus - og til slutt "et tonn" med ost... ALT blir bedre med ost i mine øyer, men for en gangs skyld, syns til og med jeg at det kanskje var litt i overkant mye...hehe! Det hadde seg sånn at jeg hadde noen rester av Jarlsberg, som jeg rev opp, og i tillegg hadde jeg et lite stykke med engelsk cheddar som og fikk seg en tur på rivjernet... Trur sjelden en pitapizza har hatt så mye ost på seg - men godt var det altså...

Herligheten blei satt inn på nederste rille i ovnen på ca 175 grader, og fikk stå der i ca 20-25 minutter. Blei fryktelig mektig, men smakte utmerket! :-)


Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar