Blogger jeg følger

lørdag 22. oktober 2011

Æ kain bake!



(Sliter litt med å få lagt inn bildene i rett rekkefølge, og på rett plass - håper jeg lærer meg det litt etterhvert...)


Noe som egentlig e en sannhet med modifikasjoner.... ;-)
Men det har seg slik, at for noen måneder siden donerte ei venninne av meg sin gamle Kenwood til meg - en maskin jeg har ønska meg så lenge eg kan huske - altså i voksen alder, så når jeg fikk den telefonen med spørsmålet om jeg ville ha den, trur eg sannelig gliset gikk heilt rundt!

Jeg har ALLTID elska å bake gjærbakst....noen ganger har det gått ganske greit, men de aller fleste gangene, har jeg endt opp med noe flatt og så hardt, at man heilt sikkert kunne ha slått ihjel en voksen mann med det... Har rett og slett verken hatt tålmodighet, eller ork til å elte det godt nok for hånd - og da blir det jo deretter...
Rett etter at Kenwood'en kom i hus, har jo ikke formen vært helt på topp, så den har ikke blitt brukt til så veldig mye...litt vaffellaging til snille kollegaer, og til å lage farse til både kjøttkaker og danske frikadeller - men det er stort sett de bruksområdene den har vært aktiv på...

Og for all del, den har jo vært supergod til det og, men jeg synes nå at en så god maskin e verdig å bli brukt litt mer!

Så her om kvelden så jeg at ei venninne av meg skrev på Facebook, at ho bakte skoleboller, og det fikk jeg så fryktelig lyst på! Men akkurat den dagen hadde jeg ikke alt som trengtes, og de to påfølgende dagene hadde jeg det litt travelt, men i dag fikk både Kenwood'en og jeg jobba litt.

Det ble en kombinasjon av litt herfra og litt derfra i oppskriften, men dette er hva jeg brukte:

1 kg hvetemel
150 gr smør
5 dl melk (jeg brukte helmelk)
1 egg
50 gr gjær (fersk gjær for søt gjærbakst)
150 gr sukker
1 ts kardemomme
1 ts salt
Et par gode håndfuller med rosiner

1 pk vaniljekrem

Og sånn gjorde jeg:

Smelta smøret, og helte melken oppi, skulle begrensa det littegrann, for det blei for fort kaldt, så gjæren ville ikke løse seg opp. Så jeg satte kjelen tilbake på platen, til væsken var hakket varmere enn fingervarmt.
Bland alt det tørre i bakebollen, tilsett så smør/gjær/melkeblandingen og egget, og bland det lett sammen før du setter i gang eltemaskinen.

Elt med kjøkkenmaskinen i 5-10 minutter, ca 15++ for hånd. Form deigen som en stor bolle, og sett den til heving på et lunt sted, i ca 40 minutter.


Ha litt mel på bakebenken, og "slå ned" deigen. Del emnet i to, strekk det ene emnet ut litt, og tilsett en god neve med rosiner, og elt de godt inn i deigen, gjør det samme med emne nr to. Trill emnet til en litt tjukk pølse, og del de opp i passende biter - alt ettersom hvor store skoleboller du vil ha, jeg endte opp med 8 biter pr pølse. Trill de ut til boller, som du trykker ganske flate, legg de på et bakepapirkledd stekebrett, dekk de til, og sett til etterheving i 30-45 minutter.

Sett ovnen på 175 grader.

Når de er ferdig etterhevet, lager du ei god grop i hver bolle, pensler de med et piska egg, og fyller med vaniljekrem.



Stekes midt i ovnen i ca 20 minutter, til de er gyldne. Når de er ferdig nedkjølt, har du på melis, og eventuelt kokos. Nå er ikke jeg så veldig glad i kokos, så jeg droppet det. Og grunnen til at jeg hadde rosiner i deigen, er at jeg synes det smaker godt, og fordi jeg synes det blir mye saftigere på den måten.



Håper det vil smake - velbekomme!

-ToveBibbi-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar