Blogger jeg følger

torsdag 13. oktober 2011

Jegergryte/Finnbiff

Nå har det sannelig vært kokkelering i ToveBibbi-heimen igjen! Formen stiger, jeg er erklært lekkasjefri, altså i spiserørsområdet, og gode middager fra bunnen av, står igjen på tapeten! :-)

Gravde godt i fryseren på lørdagskvelden, for jeg hadde skikkelig lyst på en god søndagsmiddag, og der fant jeg renskav....hadde helt glømt at jeg hadde den, så den blei overflytta fra fryser, til fryseboks på kjøleskapet.
Selvfølgelig sovna jeg fra hele middagen på søndagen, det var litt seint å sette igang klokka halv ti på kvelden, så det blei utsatt til mandagen....dessverre sovna jeg da og, formen er fortsatt ikke helt på topp, så lite jobb, gjør sliten dame veldig trøtt!

Uansett, tirsdag blei "søndagsmiddagsdag" i ToveBibbi-heimen, og den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!!

Dette er hva jeg brukte:

1 pakke renskav
150 gram bacon
6 ferske champinong
1 boks champinong
1 stor løk
1 putt/boks kremfløte
1 buljongterning
Vann
Meierismør til steking
Krydder etter ønske - jeg brukte salt, pepper, tørka timian, og litt havurtesalt fra Alpnaering.

Og sånn gjorde jeg:

Jeg liker å ha alt klart før jeg begynner, så jeg skrelte og skjærte løk i tynne båter, skjærte soppen i skiver, og baconet i passelige biter.
Så stekte jeg soppen i jerngryte til den hadde fått grei farge, og krydret den litt med salt og pepper, tok oppi baconet, og stekte det til det hadde fått litt farge, så tilsatte jeg løken.
I en panne stekte jeg renskavet i flere omganger på middels varme, bare til det hadde fått farge, så hadde jeg det oppi gryta. Så tilsatte jeg vann, til det dekket kjøtt, sopp, løk og bacon, og lot det småputre, sammen med en buljongterning i mens jeg lagde sausjevninga.
Sausjevninga lagde jeg i samme panne som jeg stekte kjøttet, hadde et par spiseskjeer med meierismør i panna, sammen med et par spiseskjeer med mel, lot det brune seg litt - og helte oppi gryta.

Lot det tykne litt, og tilsatte litt mere vann, og brukte hele boksen med fløte. (ikke noe slankekost dette!) For å få "rette" fargen, hadde jeg i noen dråper med sukkekulør, og så smakte jeg til med krydder.

Siden jeg ikke skulle spise med en gang, satte jeg hele gryta inn i ovnen på 125 grader, der den fikk kose seg noen timer.

Hadde tenkt til å ta bilde av herligheten, men jeg fikk besøk, så middagen blei veldig utsatt, så jeg var så sulten, at jeg glømte hele bildetakinga - men jeg spiste det med kokte poteter, og tyttebærsyltetøy, og om jeg får si det selv, så smakte det himmelsk! (og jeg har rester i en liten evighet framover, så kanskje bilde kommer seinere!)

Håper det smaker - kos deg! :-)

-ToveBibbi-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar