Blogger jeg følger

lørdag 17. september 2011

Juksemiddag i dag og...

Formen er dårlig for tiden, og lysten til å kokkelere er ikke helt på topp - dessuten sliter kroppen med å få i seg næring. Og "matdillene" har på nytt inntatt ToveBibbi-heimen... Matdiller innebærer at jeg nesten MÅ spise det jeg har lyst påNÅR jeg har lyst på det - ellers blir det dårlig med matinntak.

De siste dagene har jeg hatt veldig lyst på snittebønnestuing, noe jeg ikke har spist siden jeg var lita og uskyldig. Og det er mange år siden jeg var det...

Snittebønnestuing kan man nok helt sikkert fint klare å lage fra bunnen av, hvis man har de rette ingrediensene, men nå hadde ikke jeg det, men derimot en kjekk liten pakke som innebærer litt koking, og å tilsette melk, så har man en ganske så greit produkt.

Og stuingen blei servert sammen med disse ingrediensene:

Røkte kjøttpølser
Kokte poteter
Brun saus

Jeg er glad i tradisjonsmat - og dette er jeg vokst opp med, og selv om det blir vel mye juks etter min smak, fungerer det når formen ikke er helt på topp.

Del pølsene i 4, og stek de i litt smør, hold de varme mens du lager snittebønnestuingen, og koker poteter - tusen takk til Jamie Oliver, som viste meg den kjappeste måten å koke poteter på - EVER! 5 minutter i microen, så er det ferdig... Del potetene opp i mindre biter, ha de i en skål som tåler micro, ha på litt salt, og litt vann i bunnen, kle med plastfolie, lag noen hull i folien - og kjør... Skjønner ikke hvorfor jeg har "dilla" med potetkoking i kjele i så mange år...?

Lag brun saus i samme panne som du stekte pølsene i, man trenger jo ikke så mye saus når man er alene...

Server med poteter, stuing, godt med saus (jada, det blir alltid for mye uansett!) og gjerne tyttebærsyltetøy....noe jeg glemte i dag... Men jeg har i alle fall rester til i morgen, og sikkert søndag og, men da står det forhåpentligvis andre matprosjekter på tapeten...

Mye juks for tiden ja, gleder meg til gode dager på kjøkkenet igjen - ikke det at jeg lager egne pølser da, selv om det helt sikkert hadde vært veldig gøy! :-)

Åkke som - enjoy! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar