Blogger jeg følger

torsdag 2. februar 2012

Rødløksmarmelade

Dette er noe jeg har hatt lyst til å prøve å lage ganske lenge, men muligheten har liksom ikke helt meldt seg, før i går.

Jeg skulle ha noen damer på besøk, og i den anledningen besteme jeg meg for å servere varme rundstykker med diverse pålegg, kan jo ikke la en matlagingsmulighet gå i fra meg....at det (som valig) blei altfor mye mat, er en helt annen historie... ;-)

Har bare lest/sett rødløksmarmelade brukt i andre oppskrifter, men sjelden sett en oppskrift som jeg har hatt lyst til å bruke, så jeg endte opp med å ta litt herfra, og litt improvisasjon, og resultatet blei ikke så aller verst, om jeg kan få si det selv!

Og sånn blei den til:

2 rødløk
6-7 ss sukker
3 dl vann
1 - 1,5 dl balsamicoeddik
Salt og pepper

Skjær løken i strimler, og stek den blank i smør eller olje, den skal ikke få farge.
Tilsett vann, eddik og sukker, og la det småkoke til det tykner. Smak til med eddik og sukker underveis, og salt og pepper helt til slutt.

Var veldig godt som tilbehør til skinkesteik. Og kan helt sikkert brukes til veldig mye annet - jeg har en liten idé som innebærer butterdeig, fetaost, skinkesteik og marmeladen, og blogger om det hvis det blir vellykka. ;-)

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar