Blogger jeg følger

fredag 24. februar 2012

Æ kainn bake!!

Og det helt uten Toros, eller Møllerens "baking for dummies"-pakker...!

Jeg synger i kor, og ethvert kor med respekt for seg sjøl, har ei pause sånn ca midt i øvelsen, med skravling og kos - og kaffemat, og i går var det min jobb å ha med noe godt å bite i...
Vanligvis er jeg ikke akkurat så fryktelig flink til å ha med noe godt - ender som regel opp med å kjøpe et par pakker kjeks, og sier meg ganske fornøyd med det, men etter at Herr Kenwood flytta inn hos meg, har baking blitt ganske så mye morsommere! Og selvfølgelig - den store www-verdenen, gjør det litt morsommere å finne oppskrifter på ting og tang som kn friste....

Så, etter et (mislykka) middagsprosjekt i forrige uke, hadde jeg overflod av gulrøtter i kjøleskapet, og tenkte: "Gulrotkake blir veldig sjelden feil.", så da satte jeg i gang, og resultatet blei en liten krysning av gulrotkake, og krydderkake, og blei igrunnen veldig godt!

Og dette er var jeg brukte:

6 egg
3-4 dl sukker
5 dl hvetemel
3 ts natron
1,5 dl nøytral olje
6 dl revne gulrøtter
150 gr hakka mandler
150 gr rosiner
4 ts malt kanel
1-2 ts malt muskat
1 ts kardemomme
1,5 ts vaniljesukker
0,5 ts salt

Jeg pleier ikkje akkurat å være den mest organiserte på et kjøkken, men lang skoledag i går, med påfølgende avtaler etterpå, gjorde det tvingende nødvendig at jeg gjorde unna de "kjedelige" jobbene kvelden før, så gulrøtter blei revet, mandler og rosiner hakka, og appelsin blei revet skallet av. Så da var det bare for meg og piske egg, sukker og saltet til eggedosis, tilsette olje og mel vekselsvis - og til slutt røre inn rosiner, mandler og gulrøtter forsiktig. Helle det i en bakepapirkledd langpanne, og steike den på 175 grader, på nederste rille i ovnen, i ca 30 minutter.
Kjøles ned på rist.

Og mens kaken kjøler seg ned, lager man glasuren, som i går bestod av:

200 gr Philadelphia Naturell
400 gr Melis
1 ts vaniljesukker
Skallet av en stor appelsin
Noen dråper sitronsaft - ganske mange faktisk.... ;-P

Rør kremosten myk, og tilsett melis litt etter litt, prøv deg fram til rett konsistens, jeg syntes 200 gr melis blei for lite, og tyntflytende, så jeg prøvde meg fram, og anslår mengden til ca 400 gr med melis. Tilsett appelsinskallet, og smak til med sitronsaft til du er fornøyd med smaken. Smør på når kaken er helt avkjølt.

Jeg er absolutt ikke noe kakemenneske, men kaka blei god den - og veldig godt mottatt av korvenner, så får jeg vel bare vente og se hva klassekameratene sier seinere i dag.

Enjoy! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar