Blogger jeg følger

søndag 19. februar 2012

Pizzafyll/pastasaus

Det er lenge mellom hver gang, men jeg fikk det for meg i går at jeg skulle kokkelere litt igjen... Grunnen til at det blir lite kokkelering, er rett og slett at det er veldig sjelden jeg gidder å legge så mye sjel i matlaging til meg sjøl, siden jeg har minimage etter en slankeoperasjon. Øynene er alltid veldig mye mer sultne enn magen - og jeg ender opp med å kaste altfor mye mat.

I det siste har jeg hatt veldig dilla på fisk, og da har det helst gått i én filet, med eller uten saus til, og DET er jo ingenting å blogge om!

Men altså i går hadde jeg fryktelig lyst på noe skikkelig kos, og valget endte opp på juksepizza, men med tomatsaus/kjøttsaus lagd helt fra bunnen av. Mye tomat, mye løk - og myyye tid gjorde sausen veldig god!

Og her er det jeg brukte:

1 hel, bakt hvitløk
2 små sjalottløk
1 medium gul løk
6 soltørkede tomater
1 boks skinnfrie tomater
ca 2 ss tomatpuré
3 ts sukker
1 ts tørket timian
2 ts tørket oregano
ca 1 dl vann
Salt og pepper

400 gr kjøttdeig - stekt utenom, uten å tilsette krydder.

Og så begynte jobben:

Kutt av toppen på hvitløken, hell på olivenolje, pakk inn i aluminiumsfolie, og bak den i ovnen på 175 grader i ca en time. (skal være så myk at du kan presse feddene ut.)
Finhakk sjalottløk og løk, og stek de blanke i smør, på svak varme, og tilsett boksen med tomater. Hakk opp de soltørkede tomatene, og tilsett de i kjelen også, knus de - gjerne med en potetstapper. Fyll boksen ca halvfull med vann, og tilsett det og i kjelen. La det koke litt på medium varme, og tilsett de soltørkede tomatene og til slutt tomatpureen. Helt til slutt hadde jeg i hvitløken, som jeg hadde most med en gaffel.
For å "få litt fart" i krydderurtene, hadde jeg de i en morter, og knuste det godt, og tilsatte det i tomatsausen.
Smak til med salt, pepper - og eventuelt det krydderet du måtte ønske.
Til slutt hadde jeg oppi kjøttdeigen, og lot det koke leeenge sammen.

Funka veldig godt som fyll til pitapizza i går - sånn i alle fall når jeg ikke hiver maten direkte fra ovnen og ned på gulvet...og funka veldig godt som pastasaus i dag.

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar